Terapia Ręki

Nie są to zajęcia, na których tylko kreśli się szlaczki. Odbywają się na dużej sali do ćwiczeń ruchowych.
Pracując nad rączkami pamiętamy, że trudności z motoryką małą, maja swoje podłoże w:

  • złym przystosowaniu posturalnym;
  • nieadekwatnym napieciu mięśniowym;;
  • osłabionych mechanizmach równoważnych;
  • problemach z czuciem powierzchniowym;
  • problemach z percepcją wzrokową;
  • problemach z koordynacją wzrokowo – ruchową.     

Pracując nad trudnościami manualnymi dziecka, należy skupić się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki.
 
Dla kogo terapia ręki?

  • dla dzieci, które NIE lubią rysować,
  • dla dzieci, które nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko lub za mocno,
  • osłabionych mechanizmach równoważnych;
  • problemach z czuciem powierzchniowym;
  • problemach z percepcją wzrokową;
  • problemach z koordynacją wzrokowo – ruchową.

Źródło informacji: https://dinami.pl/

I. Podnoszenie sprawności motorycznej, manualnej i grafomotorycznej

1. Zabawy rozluźniające napięcie mięśni

  • rzucanie i chwytanie piłeczki
  • nawlekanie koralików;
  • układanie wzorów z patyczków lub klocków geometrycznych;
  • rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach;
  • wyszywanki bez igły – przeplatanie sznurowadła w wyznaczonych miejscach;
  • wycinanki, wydzieranki, naklejanki;
  • modelowanie w plastelinie, modelinie;
  • stemplowanie, tworzenie za pomocą stempli kompozycji z figur geometrycznych.

2. Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców

  • rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym;
  • kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną;
  • kreskowanie – wypełnianie konturów kolorem za pomocą kresek;
  • pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze, np.: po liniach pojedynczych zbliżonych do szlaczków, po konturach obrazków;
  • zamalowywanie małych pól wg oznakowania: „Co się kryje na obrazku?”
  • łączenie wyznaczonych punktów linią 
  • obrysowywanie szablonów (od wewnątrz, zewnętrznie);
  • próby odtwarzania eksponowanych wzorów z pamięci;

II. Usprawnianie percepcji wzrokowej

1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym

  • różnicowanie podobnych przedmiotów i obrazków;
  • składanie obrazka z części;
  • układanki z kolorowych figur geometrycznych
  • dobieranie par jednakowych obrazków figur geometrycznych
  • układanie obrazków wg instrukcji słownej
  • wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter
  • segregowanie przedmiotów wg określonej cechy

2. Ćwiczenia na materiale literowym

  • dopasowanie litery do obrazka i odwrotnie;
  • rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter;
  • wyszukiwanie takich samych liter i segregowanie ich;
  • wyszukiwanie takich samych sylab i segregowanie ich;
  • wyszukiwanie takich samych wyrazów i rozpoznawanie ich w tekście
  • odszukiwanie obrazków wg podanej głoski;
  • wyodrębnianie wyrazów w zdaniach

III. Usprawnianie percepcji słuchowej

1. Różnicowanie dźwięków

  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja;
  • rozpoznawanie melodii znanych piosenek;
  • określenie właściwości dźwięków: wysokie-niskie, długie-krótkie, pojedyncze-kilka.

2. Odtwarzanie dźwięków

  • odtwarzanie dźwięków na różnych instrumentach
  • odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym;
  • zabawy ze śpiewem, klaskaniem.

IV. Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej-słuchowej

  • odwzorowywanie obrazków
  • uzupełnianie brakujących liter.
  • odwzorowywania ruchów nauczyciela
  • odwzorowywania krótkich melodyjek na instrumencie
  • trening gry poznanej melodii
Rozmiar czcionki
Kontrast